Moje porady

Pozytywne skutki zaprzestania palenia tytoniu

Mój narzeczony codziennie wypala paczkę papierosów, chciałabym go jakoś przekonać do rzucenia palenia, ale nie wiem jakich argumentów użyć

Palenie tytoniu jest istotnym i odwracalnym czynnikiem mającym wpływ na ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia. Palenie tytoniu zapoczątkowuje i przyśpiesza rozwój miażdżycy oraz zwiększa agregację płytek krwi. U osób palących stwierdza się dwa razy większe ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, a także 3 razy większe ryzyko nagłego zgonu. Pocieszający jest fakt iż rok po zaprzestaniu palenia tytoniu ryzyko zmniejsza się o połowę, a po kilku latach jest niemal identyczne z osobą, która nigdy nie paliła.
Zaprzestanie palenia tytoniu niesie ze sobą wiele innych korzyści m.in.:
• zmniejsza stres oksydacyjny i agregację płytek krwi,
• redukuje ciśnienie tętnicze krwi,
• obniża ryzyko zawału serca oraz udaru mózgu, a także wielu nowotworów,
• poprawia funkcję śródbłonka naczyń krwionośnych,
• obniża ryzyko zakrzepów i zatorów,
• wpływa korzystnie na profil lipidowy (zmniejsza stężenie LDL i triglicerydów, zwiększa stężenie HDL cholesterolu),
• zwiększa podaż tlenu oraz normalizuje produkcje szkodliwego tlenku azotu,
• obniża pobudzenie układu współczulnego oraz tendencję do skurczu naczyń,
• redukuje stężenie fibrynogenu i CRP (białka ostrej fazy),
• przedłuża życie.
Ważnym aspektem jest tzw. bierne palenie. Wiele badań pokazuje iż ryzyko CHUK jest znacznie wyższe u biernych palaczy niż u osób, które nie mają kontaktu z dymem papierosowym

Pozytywny wpływ aktywności fizycznej na organizm człowieka

Wiele się mówi o tym, że aktywność fizyczna jest taka zdrowa, ale ja nie do końca rozumiem dlaczego. Czy może Pani przybliżyć ten temat?

Regularna aktywność fizyczna oddziałuje na ciało i umysł. Gdy aktywność trwa co najmniej 30 min, w organizmie wytwarzają się hormony, które odpowiadają za dobre samopoczucie i pozytywne nastawienie. Umiarkowany wysiłek fizyczny ma niedoceniony wpływ również na cały organizm człowieka, a w szczególności na układ sercowo-naczyniowy, a brak aktywności fizycznej jest czynnikiem rozwoju chorób przewlekłych.
Czy wiedziałeś, że...
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) szacuje, że brak aktywności fizycznej jest główną przyczyną:
• 21-25% zachorowań na nowotwory piersi i okrężnicy,
• 27% zachorowań na cukrzycę,
• 30% zachorowań na chorobę niedokrwienna serca.

Korzystny wpływ terapii ruchem udowodniono w wielu pracach naukowych. U badanych wykazano ograniczenie śmiertelności ogólnej o 20% oraz z przyczyn sercowo-naczyniowych o 26%. Stosowanie regularnego wysiłku fizycznego ma jeszcze bardzo wiele innych korzyści, które przedstawiam poniżej.
a) modyfikacja czynników ryzyka choroby wieńcowej:
*redukcja masy ciała,
*poprawa kontroli ciśnienia tętniczego krwi,
*pozytywny wpływ na gospodarkę lipidową i węglowodanową, w tym zmniejszanie insulinooporności tkanek,
b) poprawa funkcji układu sercowo-naczyniowego m.in.
* redukcja spoczynkowej i wysiłkowej częstości akcji serca,
* podwyższenie wysiłkowego progu niedokrwienia,
* poprawa kurczliwości mięśnia sercowego,
*poprawa obwodowego napięcia żylnego
*poprawa funkcji śródbłonka (stabilizacja blaszki miażdżycowej),
c) pozytywny wypływ na procesy zapalne (zmniejszenie aktywności/stężenia mediatorów stanu zapalnego),
d) poprawa wydolności układu oddechowego,
e) poprawa wydolności układu ruchu,
f) poprawa perfuzji i przyrost masy mięśniowej,
g) korzystny wpływ w zakresie sfery psychicznej
*zmniejszenie depresji i lęku,
*zwiększenie odporności na stres
*większa samoakceptacja
h) poprawa funkcjonowania układu immunologicznego
i) korzystny wpływ na pracę przewodu pokarmowego, przyśpieszenie trawienia
j) i regulują procesu wypróżniania,
k) wzrost produkcji endorfin, związków które powprawiają nastrój, dają uczucie
l) zadowolenia a także zwalczają ból,
m) możliwość zmniejszenia dawek leków,
n) zmniejszenie ryzyka osteoporozy i rozwoju nowotworów,
o) poprawa jakości snu

Fitosterole na obniżenie cholesterolu.

Mój tata ma podwyższony cholesterol całkowity jak również cholesterol LDL czyli ten zły. Słyszałam coś o dobrym wpływie fitosteroli na obniżanie cholesterolu, ale nie wiem co to jest.

Fitosterole (sterole roślinne) to związki organiczne, zaliczane do tłuszczów,
są naturalnymi składnikami pożywienia, które chronią układ sercowo - naczyniowy. Sterole
roślinne powodują zmniejszenie stężenia cholesterolu całkowitego oraz frakcję LDL
cholesterolu. Zalecane jest spożycie przynajmniej 1 g fitosteroli dziennie. Im wyższe jest ich
spożycie (aż do 2,5 g steroli roślinnych dziennie) tym wyższy można osiągnąć spadek
cholesterolu frakcji LDL. Dużą zawartością fitosteroli oznaczają się
pestki słonecznika i ziarno sezamu. Mniejsze ilości można znaleźć w margarynach i jogurtach
do których bywają często dodawane. Ciekawostką jest fakt, aby w naturalny sposób przyjąć
z dietą 2 g steroli roślinnych należy spożyć, np. (zakładając, że każda sztuka waży 100g):
425 pomidorów, 210 marchewek, 150 jabłek, 83 pomarańcze, 70 kromek chleba razowego,
11 filiżanek orzeszków ziemnych. Łatwiej więc spożyć taką ilość steroli roślinnych
w margarynach wzbogacanych w te cenne związki. Aby spożyć zalecaną
dawkę ok 2 g dziennie wystarczy przyjąć jej ok. 30 g, czyli w praktyce ilość odpowiadająca
posmarowaniu 3 - 4 kromek pieczywa.
Najważniejszą zaletą steroli roślinnych jest ich zdolność do zmniejszania
wchłaniania cholesterolu z przewodu pokarmowego do krwi, gdyż mają one budowę
chemiczną zbliżoną do cholesterolu. W świetle jelita mają zdolność do wypierania
cholesterolu z micelli, a zatem mniej cholesterolu w śluzówce jelita jest możliwa
do wchłonięcia. Cholesterol, który nie znalazł się w micelach, jest usuwany z organizmu.
Efektem tego cholesterol LDL ulega obniżeniu, lecz poziom cholesterolu HDL i triglicerydów nie ulega zmianom.

Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ